Muzyka a proces uczenia si?

Naukowcy i psycholodzy od lat podejrzewali, ?e nauka wspomaga proces uczenia si?. Przeprowadzony niedawno eksperyment dowiód?, ?e taka teoria ma swoje odzwierciedlenie w rzeczywisto?ci, a sam proces przyswajania wiedzy, mo?e by? optymalizowany za pomoc? bod?ców zewn?trznych, takich jak chocia?by s?uchanie muzyki.

Jak zwi?kszy? przyswajanie wiedzy?

Doktor Emma Gray, wraz z firm? Spotify, podj??a prób? zbadania zale?no?ci pomi?dzy zdolno?ci? do odpowiedniego skoncentrowania si?, a typem s?uchanej muzyki. Jak si? okaza?o, s?uchanie muzyki podczas wysi?ku umys?owego wcale nie musi rozprasza? i dekoncentrowa?. Wr?cz przeciwnie- osoby, które s?ucha?y okre?lonego rodzaju muzyki, w czasie bada? osi?ga?y lepsze rezultaty.

Chc?c zwi?kszy? swoj? wydajno?? pracy umys?owej, trzeba dostosowa? typ s?uchanej muzyki do tego, co aktualnie si? wykonuje. Wed?ug bada?, s?uchanie muzyki klasycznej, której tempo oscyluje w granicach od 60 do 70 uderze? na minut?, spowodowa?o wzrost efektywno?ci pracy o 12%. Kluczow? rol?, jak? odegra?a tutaj muzyka jest to, ?e posiada?a ona odpowiednie tony, które sprawiaj?, ?e mo?na uczy? si? d?u?ej i wydajniej.

Muzyka a proces uczenia si?

W tym badaniu naukowcy doszli równie? do wniosku, ?e s?uchanie utworów, których rytm oscyluje w granicach 50-80 uderze? na minut?, sprzyja logicznemu my?leniu i nauce j?zyków obcych. Dzieje si? tak za spraw? tego, ?e lewa pó?kula mózgu, która jest odpowiedzialna za logiczne my?lenie i przetwarzanie du?ych ilo?ci danych, jest bardziej aktywna podczas s?uchania tego rodzaju muzyki. Natomiast osoby, które pracuj? akurat nad przedmiotami, takimi jak j?zyk polski, lub nad dziedzin? wymagaj?c? abstrakcyjnego my?lenia, tak? jak pochodne sztuki, powinny s?ucha? muzyki zbli?onej brzmieniem do rocka lub popu. Te rodzaje muzyki, anga?uj? lepiej praw? pó?kul?, która stymuluje wyobra?ni? i kreatywno??. Jak wida?, dobór odpowiedniej muzyki mo?e zwi?kszy? znacz?co efektywno?? nauki, wi?c d??enie do absolutnej ciszy podczas nauki, nie zawsze musi by? odpowiednim wyj?ciem.