Obowi?zki przy likwidacji przedsi?biorstwa

W?a?ciciel dzia?alno?ci gospodarczej mierzy si? z ró?nymi przeciwno?ciami losu. Sytuacje losowe mog? spowodowa? spadek sprzeda?y lub pokrzy?owa? plany gospodarcze, zmuszaj?c w?a?ciciela do likwidacji swojego przedsi?biorstwa. Jest to proces z?o?ony i nieco czasoch?onny, w którym najwa?niejsze jest to, by nie pomin?? dope?nienia istotnych formalno?ci.

Zamykanie dzia?alno?ci gospodarczej

Decyzja o likwidacji firmy powinna by? zg?oszona do w?a?ciwego urz?du w terminie najpó?niej 7 dni od faktycznego zaprzestania prowadzenia dzia?alno?ci. W dniu zamkni?cia firmy w?a?ciciel nie mo?e zatrudnia? ?adnych pracowników. Ten krok trzeba zorganizowa? odpowiednio wcze?niej, by o czasie wr?czy? planowane wypowiedzenia.

Wyrejestrowanie firmy

Likwidacja dzia?alno?ci wymaga dokonania zg?oszenia w CEIDG. Mo?na to zrobi? osobi?cie, udaj?c si? do w?a?ciwego dla swojego miejsca zamieszkania urz?du miasta lub gminy. Organ ten mo?na powiadomi? listownie, jednak do korespondencji nale?y za??czy? po?wiadczenie notarialne. Innym sposobem jest wys?anie wniosku online, co wymaga osobistego potwierdzenia w stosownym urz?dzie. Je?li w?a?ciciel firmy posiada profil zaufany ePUAP lub dysponuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym, wniosek o zako?czenie dzia?alno?ci mo?e z?o?y? przez Internet.

Dope?nienie formalno?ci w ZUS

Wyrejestrowanie dzia?alno?ci w CEIDG sprawi, ?e w?a?ciciel firmy przestanie figurowa? jako p?atnik sk?adek. Wówczas osoba prowadz?ca firm? otrzyma druk ZUS-ZWPA. Przedsi?biorca musi podj?? dodatkowe kroki, maj?ce na celu wyrejestrowanie osób ubezpieczonych. Mowa tutaj o wspó?pracownikach czy cz?onkach rodzin, które zg?oszono do ubezpieczenia przy zak?adaniu dzia?alno?ci.

Obowi?zki przy likwidacji przedsi?biorstwa

Spis z natury i podatek dochodowy

Zako?czenie dzia?alno?ci gospodarczej oznacza równie? sporz?dzenie spisu z natury na dzie? likwidacji. Wyceny asortymentu dokonuje si? na podstawie ceny zakupu, ceny nabycia lub ceny rynkowej. Spis z natury przygotowywany jest na potrzeby podatku dochodowego. Nie ma obowi?zku zap?aty podatku dochodowego od pozosta?ego asortymentu - nale?no?? powstaje w momencie sprzeda?y asortymentu do 6 lat po likwidacji dzia?alno?ci (licz?c od miesi?ca po og?oszeniu likwidacji).

Sprzeda? maj?tku po likwidacji

Je?li osoba, która zlikwidowa?a dzia?alno?? chce sprzeda? zalegaj?cy asortyment przed up?ywem 6 lat od zamkni?cia firmy, b?dzie musia?a liczy? si? z faktem powstania przychodu. Dochód uzyskany ze sprzeda?y b?dzie zatem podlega? opodatkowaniu.

Osoba likwiduj?ca firm? nie mo?e zapomnie? równie? o zako?czeniu pracy kasy fiskalnej oraz pozamykaniu rachunków bankowych, które otwarto na cele dzia?alno?ci gospodarczej. Nie wolno zapomina? te? o z?o?eniu zeznania rocznego, a tak?e o z?o?eniu stosownych PIT-ów, je?li w firmie zatrudnieni byli jacy? pracownicy. Niezb?dne jest te? sporz?dzenie wykazu ?rodków, które obejmuj? ca?y maj?tek firmy. Nale?? do nich mi?dzy innymi ?rodki trwa?e, elementy wyposa?enia czy ?rodki niematerialne (np. licencje).

Partnerem materia?u jest Konieczny Wierzbicki - Kancelaria Radc?w Prawnych Krak?w.