Co zrobi?, gdy lot jest op??niony?

Niestety opó?nienie samolotu lub odwo?ane loty wcale nie s? rzadko?ci?. Nie wpadajmy jednak w panik?, tylko zacznijmy spokojnie dzia?a?. Sprawd?my, jakie prawa nam przys?uguj? i jak mo?emy je wyegzekwowa?. W niektórych sytuacjach, je?li z?o?ymy odpowiedni wniosek, za opó?niony lot mo?emy otrzyma? odszkodowanie w wysoko?ci 600 euro.

Przede wszystkim pami?tajmy, ?e sprzeda? biletów lotniczych to specyficzny rodzaj umowy. Zawierana jest mi?dzy lini? lotnicz? a pasa?erem. Linia lotnicza zobowi?zuje si?, ?e dotrzemy do okre?lonego miejsca docelowego. Je?li nie mo?e si? z tego wywi?za?, nale?y si? nam odszkodowanie.

Co zrobi?, gdy lot jest op??niony? 

Jakie prawa nam przys?uguj??

Istnieje kilka form zado??uczynienia. Mo?emy wybra?, która jest dla nas odpowiednia. Je?li chodzi o rekompensat?, zwi?zan? bezpo?rednio z lotem, do wyboru mamy dwie opcje. W przypadku, gdy mamy op??niony lotlub odwo?any, mo?emy ubiega? si? o zwrot kosztów w ci?gu 7 dni. Mamy prawo domaga? si? zwrotu pieni?dzy za ca?? lub cz??? podró?y. Dotyczy to zarówno sytuacji, w której lot zosta? odwo?any, jak i tej, w której by? opó?niony, ale dla nas podró? by?aby ju? bezcelowa.

Mo?emy te? zmieni? plan podró?y. Dost?pne s? dwa warianty. W pierwszym przypadku lecimy w podobnym standardzie najszybciej, jak to tylko mo?liwe. Innym rozwi?zaniem, jest zaplanowanie podró?y w pó?niejszym i zaaprobowanym przez nas czasie.

Opieka nad pasa?erami

Linie lotnicze s? zobowi?zane do opieki nad pasa?erami. Je?li jednak nie wywi??? si? ze swojego obowi?zku, zachowajmy wszystkie paragony za jedzenie i napoje. Pó?niej nale?y do??czy? je do reklamacji. W ten sposób mo?emy skutecznie ubiega? si? o zwrot kosztów. Powinni?my równie? udokumentowa? ignorowanie przez lini? lotnicz? potrzeb pasa?erów. Mo?emy prowadzi? korespondencj? listown? lub mailow?.

W przypadku krótszych lotów, ju? po dwóch godzinach przys?uguj? nam okre?lone prawa. Przede wszystkim jeste?my uprawnieni do bezp?atnych posi?ków i napojów. Im d?u?ej czekamy na lot, tym wi?ksza ilo?? nam przys?uguje. To linia lotnicza powinna sama wyj?? z tak? propozycj? dla pasa?erów. Jednak w praktyce wygl?da to bardzo ró?nie.

Je?li czekamy na po??czenie przynajmniej dob?, przys?uguje nam nocleg w hotelu. Bardzo du?o zale?y tutaj od konkretnej linii lotniczej i dost?pnej oferty. Niektóre linie proponuj? nocleg w pobliskim hotelu albo na terenie lotniska. Czasami jednak musimy dojecha? do hotelu. Pó?niej mo?emy si? ubiega? o zwrot kosztów dojazdu na trasie lotnisko-hotel.

Pasa?er ma prawo do dwóch bezp?atnych rozmów telefonicznych z wybranymi osobami. Na koniec pami?tajmy, ?e przys?uguje nam prawo do rzetelnej informacji. Linia lotnicza jest zobowi?zana poinformowa? nas o aktualnej sytuacji, naszych prawach i odpowiednich procedurach.

Co zrobi?, gdy lot jest op??niony? 

Rozwi?zanie umowy z przewo?nikiem

Je?li opó?nienie lotu przekroczy?o ju? 5 godzin, mo?emy rozwi?za? umow? z lini? lotnicz?. W takiej sytuacji mamy prawo domaga? si? zwrotu kosztów biletów. Mamy prawo zmieni? termin podró?y. Na wysoko?? odszkodowania wp?ywa przede wszystkim d?ugo?? lotu. Najcz??ciej linie lotnicze w Europie zwracaj? pasa?erom oko?o 415 euro.